Turvallisuustilanne kotimaamme rajoilla on muuttunut oleellisesti vuodesta 2012 ja kannatan Ottawan miinasopimuksesta irtautumista. Jalkaväkimiinat käyttöön Puolustusvoimien arvion ja tarpeen mukaisesti. Olen myös puolustusmenojen 5 % noston kannalla suhteessa bruttokansantuotteesta vuoteen 2035 mennessä. Ei vaan ole toista vaihtoehtoa. Suomella on Euroopan pisin yhteinen raja naapurimaamme kanssa. Se ei siitä muuksi muutu.
Suomi maana on pitkä ja kapea maa, lähes veden ympäröimä – melkein kuin saari ja nykytilanteessa itärajan ollessa kiinni – enemmän kuin saari. Suomi elää viennistä. Lähes 96 % viennistä kulkee meritse.
Tavaratoimitukset ja -kuljetukset toimivat lähes poikkeuksetta vesitse, raiteilla, ilmateitse ja siitä jatkaen lähes pääsääntöisesti kumipyörillä. Huoltovarmuuden ja tavaran vapaan liikkuvuuden vuoksi tarvitsemme saumattoman yhteistyön näiden satama-, kuljetus-, rahti- ja huolintayrityksien välillä. Suomen satamien toimintaa tulee tehostaa ja automatisoida, niiden tehokkuus on pahasti jäljessä verrokkina esim. Gävlen satamaan Ruotsissa. Raide- ja satamaliikenteen sujuvuutta Norjan ja Ruotsin kautta Suomeen tulee selvittää ja parantaa nykyisestä.
Itäradan rahoitusta todellisuudessa ei ole, vientiä itään ei tulevaisuudessakaan ole, joten puheet sen rakentamisesta voidaan päättää. Itärataan kaavaillut suunnitelmat/ rahoitukset tulee suunnata nykyisen tieverkoston kehittämiseen ja ylläpitoon. Tai vaikka suoraan kapeampaan länsimaiseen rautatien raideleveyden investointiin – sehän olisi todellista varautumista.
Muutos tarvitaan. Oikeaan suuntaan®