Tekniska utskottet i Sibbo överraskades av initiativ från invånare som var över två år gamla. Nu kräver ordförande skärpning av tjänstemännen i Sibbo.
Bild: Leo Gammals / Yle
Text: Jonas Sundström och Hanna Othman / Yle Svenska
Tekniska utskottet i Sibbo behandlade fyra invånarinitiativ på sitt möte i tisdags (7.10). Det äldsta, ett initiativ om att förbättra övervakningen av hamnområdet i Gumbostrand, lämnades in för nästan två och ett halvt år sedan.
För utskottet kom det här och tre andra initiativ som en överraskning. Det fick veta om dem först till mötet.
– Jag hade ingen aning om de här initiativen. De borde inte snurra två år i tjänstemannamaskineriet, säger Jokke Härmä (Saml), ordförande för tekniska utskottet.
Maxtid på tre månader
Utskottet behandlade initiativen och uttryckte samtidigt sitt missnöje över att behandlingen har tagit så lång tid.
– Invånare är oroliga och gör initiativ. De måste få svar fortare. Kommunens processer borde vara smidigare, säger Jokke Härmä.
I tydliga fall kunde en tjänsteman svara på initiativet, föreslår Härmä. Han vill att initiativ ska behandlas inom tre månader, och ännu snabbare i enklare fall.
– Tekniska utskottet ska se till att även invånarinitiativ behandlas inom rimlig tid.
Kommunen lovar skärpa sig
Kommuntekniska chefen Sami Palmu hade berett kommunens svar på de fyra initiativen inför mötet.
”Kommuninvånarna borde naturligtvis inte behöva vänta så här länge på svar på sina initiativ”, skriver Palmu i ett mejl.
En orsak till den tröga behandlingen av invånarinitiativ är enligt Palmu att de inte alltid når fram till rätt tjänsteman. Palmu fick initiativen för beredning två år efter att de lämnats in.
”De här initiativen landade på mitt bord för beredning i slutet av juni.”
Enligt kommuntekniska chefen ska invånarna inte behöva vänta lika länge på svar på sina initiativ framöver.
”Vi ska vidta åtgärder för att snabba på processen. Ledningsgruppen ska också med jämna mellanrum följa upp hur det går.”